سی‌ان‌ان: ۶۰ هزار استارت‌آپ اسرائیلی در ۲۰۲۴ تعطیل شدند

سی‌ان‌ان: ۶۰ هزار استارت‌آپ اسرائیلی در ۲۰۲۴ تعطیل شدند
خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داد که تعداد شرکت‌های استارت‌آپی (نوپا) تعطیل شده اسرائیل در سال ۲۰۲۴ به ۶۰ هزار شرکت می‌رسد.
کد خبر : ۱۶۷۴۱۴

به گزارش ایبنا؛ شبکه سی‌ان‌ان گزارش داد بر خلاف آنچه که سطوح سیاسی درباره توان اقتصاد اسرائیل القا می‌کنند اقتصاد این رژیم با تهدید واقعی روبه‌روست. به گزارش سی‌ان‌ان، چالش‌های اقتصادی دشوار پیشروی اسرائیل به ویژه باگذشت یک سال از جنگ، آشکار شده است و این چالش‌ها اخیراً به طور ملموس‌تری ظاهر شده‌اند. سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد: رشد اقتصاد اسرائیل که صندوق بین‌المللی پول قبل از جنگ درباره آن صحبت می‌کرد، انتظار می‌رفت در ابتدای سال ۲۰۲۴ به ۳.۴ درصد برسد، به ۱ تا ۱.۹ درصد کاهش‌یافته و همچنین پیش‌بینی می‌شود که در ابتدای سال آینده ضعیف‌تر از انتظارات قبلی است. این رسانه افزود: ده‌ها هزار شرکت در اسرائیل به دلیل هزینه‌های بالای بهره و مشکل تامین مالی، کمبود نیروی انسانی، کاهش شدید حجم تجارت و فعالیت و اختلال در کار خدمات و تدارکات لجستیک و کمک‌های ناکافی دولت آسیب دیدند و تعداد استارت‌آپ‌های تعطیل شده در ۲۰۲۴ به ۶۰ هزار شرکت می‌رسد.


رسانه آمریکایی افزود: برخلاف ادعای وزیر دارایی اسرائیل در اواخر سپتامبر در خصوص قدرت اقتصاد اسرائیل در برابر فشار‌های ناشی از هزینه‌های جنگ، بانک مرکزی اسرائیل می‌گوید که تا پایان سال ۲۰۲۵ «هزینه‌های مستقیم جنگ به ۲۵۰ میلیارد شکل (۶۶ میلیارد دلار آمریکا) خواهد رسید و این رقم معادل حدود ۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی است. به گزارش سی‌ان‌ان هزینه‌های نظامی و غیرنظامی دیگری نظیر اسکان شهرک‌نشینانی که شهرک‌های خود را در نزدیکی مرز تخلیه کرده اند بر هزینه‌های جنگ افزوده می‌شود. سی‌ان‌ان با اشاره به تأثیر طولانی‌شدن جنگ و حضور نیرو‌های کار اسرائیل در جبهه‌های جنگ و فراخوان بیش از ۳۶۰ هزار سرباز، آورده است، با کاهش تعداد کارمندان شرکت‌ها، تعداد شرکت‌های استارت‌آپی اسرائیلی تعطیل شده در سال ۲۰۲۴ به ۶۰ هزار خواهد رسید. این خبرگزاری ادامه داد با همه این شرایط، بانک مرکزی اسرائیل از کاهش نرخ بهره برای حمایت از اقتصاد خودداری می‌کند، «تا به افزایش تورم در نتیجه افزایش دستمزد‌ها و افزایش مخارج دولت منجر نشود».


یک نظرسنجی که نتایج آن توسط روزنامه معاریو گزارش شد، نشان داد که ۴۳.۷۳ درصد از شرکت‌های استارت‌آپ اسرائیلی در سال ۲۰۲۳ و در پی تشدید جنگ در غزه و پیامد‌های آن در چندین جبهه در خارج از اسرائیل تأسیس شده‌اند. بر اساس نظرسنجی مذکور که توسط انجمن صنایع پیشرفته اسرائیل انجام شد، این تعداد موارد تاسیس شرکت‌های استارت آپ‌های اسرائیلی در خارج از اسرائیل جهش قابل توجهی نسبت به تنها ۱۹.۹۲ درصدی است که در سال ۲۰۲۲ در خارج از اسرائیل تأسیس شده بودند. در طول سال جاری ۲۰۲۴، داده‌های سه ماهه اول آن نشان می‌دهد که ۶۲.۴۵ درصد از شرکت‌های استارت‌آپ اسرائیلی در اسرائیل تأسیس شده‌اند، در حالی که ۳۷.۵۵ درصد در خارج از اسرائیل تأسیس شده‌اند. مدیر کل فیس بوک رژیم صهیونیستی نیز پیشتر تاکید کرده بود: شرکت‌های فناوری ستون فقرات اقتصاد اسرائیل را تشکیل می‌دهند، زیرا سهم آن‌ها ۵۴ درصد از صادرات اسرائیل و ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی است و همچنین ۱۲ درصد از نیروی کار در اقتصاد را به کار می‌گیرند. مهم‌ترین رقمی را که باید حفظ کنیم این است که استارت‌آپ‌ها حدود ۳۴ درصد از مالیات بر درآمد را به خزانه داری اسرائیل می‌دهد. وی با بیان اینکه اسرائیل با بزرگ‌ترین بحران در تاریخ خود روبه روست، گفت: این یک واقعیت غیرقابل تصور است. با این حال، ما باید درک کنیم که فناوری پیشرفته عامل حیاتی در توانایی اسرائیل برای خروج از بحران کنونی است.


روزنامه اسرائیلی کالکالیست نیز در تحلیلی تاکید کرد که شرکت‌های فناوری به دلیل جنگ غزه از چهار خطر عمده رنج می‌برند که مهمترین این خطرات کمبود کارمند و کارگر فراخوانده شده توسط ارتش برای خدمت در بخش نیرو‌های ذخیره است. بر اساس همین تحلیل، درصد نیرو‌های ذخیره جذب شده در شرکت‌های فناوری بزرگ به طور متوسط بین ۵ تا ۱۰ درصد از کل نیروی کار اسرائیل است، در حالی که در استارتاپ‌ها، این درصد‌ها بسیار بیشتر و به طور متوسط حدود ۲۰ درصد است. این تحلیل نشان می‌دهد که مواردی در استارت‌آپ‌های اسرائیلی مانند شرکت‌های امنیت سایبری وجود دارد که در آن از هر ۱۵ کارمند، ۱۳ نفر برای استخدام در ارتش رژیم صهیونیستی فراخوانده شدند. این تحلیل می‌گوید: «طبیعی است که غیبت این کارمندان بر توانایی شرکت‌های فناوری اسرائیلی برای کار در آینده، به ویژه شرکت‌های کوچک تأثیر می‌گذارد». تایمز اسرائیل پیش‌تر به نقل از شرکت اطلاعات تجاری Covis BDI، پیش بینی کرده بود که در سال جاری ۶۰ هزار شرکت تعطیل شوند (در حالی که حالا فقط تعداد شرکت‌های نوپای تعطیل شده در ۲۰۲۴ به این تعداد رسیده است) تایمز افزود: در طول همه‌گیری ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، ۷۶ هزار شرکت و کسب و کار در اسرائیل مجبور به تعطیلی شدند که رقمی رکورد‌شکن بود، در حالی که در حالت معمول سالانه حدود ۴۰ هزار کسب‌وکار تعطیل می‌شوند.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر